Meer tijd, meer bereik, meer bezoekers: ontdek hoe digitalisering jouw bestemming laat groeien
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) voert jaarlijks een monitor uit om digitalisering binnen de gastvrijheidssector te onderzoeken. Meer dan 200 organisaties namen deel aan het onderzoek in 2024 om de kansen en uitdagingen binnen de digitalisering bespreekbaar te maken. De resultaten tonen dat digitalisering steeds belangrijker wordt, maar dat er ook obstakels zijn. De belangrijkste bevindingen volgen hieronder, maar eerst is het belangrijk om te weten wat digitalisering precies inhoudt.

Wat is digitalisering?
Digitalisering betekent het omzetten van handmatige processen naar digitale vormen met behulp van technologie en data. Binnen de gastvrijheidssector kan je denken aan:
- Digitale boekingen en betalingen
- Slimme kamersystemen
- Digitale marketing om gericht bezoekers te bereiken
- Real-time feedback en reviews
Waarom is het zo belangrijk?
Digitalisering zorgt voor efficiëntie en tijdsbesparing, aangezien digitale processen worden geautomatiseerd. Dit vermindert handmatig werk en bespaart tijd en geld dat elders kan worden ingezet. Ook draagt het bij aan een betere klantervaring waarbij de klant te maken krijgt met een meer efficiënte ervaring met behulp van online check-ins, en chatbots. Bedrijven die meegaan met digitalisering zijn over het algemeen vaak innovatiever en kunnen sneller inspelen op de trends en ontwikkelingen in de markt.
Met digitalisering wordt er beter gebruik gemaakt van bestaande data die eenvoudig kan worden verzameld en gebruikt voor innovatieve oplossingen. Denk hierbij aan een UITagenda dat wij al hebben ontwikkeld voor verschillende destinatie- en citymarketingorganisaties. Met digitalisering en inzet van technologieën kunnen bedrijven en organisaties vernieuwend en relevant blijven.
Binnen de gastvrijheidssector is digitalisering éxtra belangrijk, omdat gasten geloven dat alles sneller, makkelijker en digitaler kan. Werk jij voor een destinatie- of citymarketingorganisatie en ben jij benieuwd wat wij voor jouw bestemming kunnen betekenen? Bekijk dan onze oplossingen.
Hoe werd digitalisering in 2024 ingezet?
Organisaties beoordeelden hun digitaliseringsniveau met een gemiddelde van 7,1, waarbij 73% aangaf hun producten of diensten te hebben ontwikkeld met behulp van digitale technologie. De voornaamste redenen om digitalisering toe te passen waren voor efficiënter werken (8,4), en een betere gebruikerservaring te realiseren (8,3). Social media (80%) en zoekmachines (61%) waren de meest gebruikte digitale marketinginstrumenten, wat heeft geleid tot een websiteverkeer van 71% en een social media groei van 68%.
Kansen en uitdagingen binnen digitalisering
Ook al wordt digitalisering steeds meer ingezet, 61% van de respondenten gaven aan belemmeringen te ervaren. De voornaamste redenen waren een gebrek aan financiering (71%), onvoldoende tijd en ruimte voor ontwikkeling (58%), en onvoldoende expertise binnen het personeel (55%). Daarom is er behoefte aan training van het personeel (47%), meer ruimte voor ontwikkeling (40%), en inspiratie uit praktijkvoorbeelden (40%). Toekomstige technologieën als AI wordt door 69% van de respondenten gezien als dé technologie met de grootste impact in de komende vijf jaar. Ook Big Data wordt door 44% als een veelbelovende technologie beschouwd.
Ontwikkelingen tussen 2023 en 2024
Tussen 2023 en 2024 is er een duidelijke toename gezien in digitalisering binnen de gastvrijheidssector. In 2024, gaf 73% van de organisaties aan hun producten of diensten te hebben ontwikkeld met digitale technologie. Ter vergelijking: in 2023, gaf 68% aan dat digitalisering essentieel is. Ook erkennen steeds meer organisaties het belang van digitalisering, met name gerelateerd aan het efficiënter werken (8,4) en het verbeteren van de gebruikerservaring (8,3) dat in beide jaren gelijk is gebleven.
Tegelijkertijd blijven de uitdagingen bestaan binnen de financiering (71%), tijd of ruimte voor ontwikkeling (58%), en de expertise binnen het personeel (55%). De verwachte impact van ChatGPT is gestegen. Zo gaf in 2023, 54% aan dat AI technologieën als ChatGPT impact vol zullen zijn, terwijl dat percentage in 2024 is verhoogd naar 69%.
Kortom, slimme tools en automatisering maken het verschil, zodat jij tijd bespaart en je zichtbaarheid vergroot.
Wist je dat… de NBTC vijf strategische actielijnen heeft ontwikkeld, genaamd de ‘digitale expeditie‘? Deze actielijnen zijn een leidraad voor de digitale transformatie van de gastvrijheidssector. Event Connectors sluit aan bij:
2. Effectief samenwerken rondom data;
3. Stimuleren van een innovatiecultuur;
5. Investeren in digitale technologieën.
Heb je vragen over hoe wij digitalisering inzetten en jou daarmee kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op, vraag informatie en/of een demo aan.
Informatie en/of een demo aanvragen
Wil je meer weten over onze tool? Wil je zien hoe je evenementen, locaties en routes kunt beheren en publiceren? Vraag vrijblijvend informatie aan met een uitgebreide beschrijving van onze tool, functionaliteiten, koppelingen, prijzen en (samenwerk-)mogelijkheden met partners voor destinatiemarketing, cultuurmarketing en citymarketing. Of vraag vrijblijvend een demo aan en ervaar direct onze tool, data, oplossingen en support.
Bronnen
Dit artikel is gebaseerd op het rapport “Monitor digitalisering 2024: kansen en uitdagingen” en “Digitale expeditie: een landelijke visie” uitgevoerd door het Nederlandse Bureau voor Toerisme & Ccongressen. Statistieken en percentages zijn overgenomen uit beide bronnen.
Lees het volledige rapport: Monitor digitalisering 2024: kansen en uitdagingen
Lees het volledige artikel: Digitale expeditie: een landelijke visie