Naar de inhoud

De kracht van AI in de toerisme sector: creeër de ultieme beleving voor toeristen, maar wees bewust van de etische, juridische en de maatschappelijke impact

The United Nations (UN) heeft samen met Saxion, University of Applied Sciences een rapport ontwikkeld, genaamd: “Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders”. Het rapport geeft inzicht in de kansen, risico’s en best practices van het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerisme sector. AI is een krachtige technologie dat kan bijdragen aan dé ultieme beleving voor toeristen, maar heeft ook een keerzijde.

AI in de toerisme sector

AI wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt in de toerisme sector, maar hoe?

  • Chatbots & virtuele assistenten helpen (24/7) bij het beantwoorden van klanvragen en boekingen.
  • AI helpt bij het analyseren van klantvoorkeuren bij reizen, hotels en/of het aanbevelen van activiteiten.
  • Een dynamische prijzetting bij vluchten en hotels die automatisch worden aangepast aan het vraag en aanbod.
  • Slimme hotels met geautomatiseerde check-ins, spraakgestuurde kamers en een robotservice.
  • Voorspellende analyses in boekingtrends, klantgedrag of toeristenstromen.
  • Het schrijven van teksten met generatieve AI.

Een veelbelovende toekomst

De toekomst van AI is veelbelovend, met grote potentie op het gebied van personalisatie, duurzaamheid, taal- en cultuuroverbrugging, integratie van fysieke ervaringen en verbeterde ethiek en transparantie.

Door het gebruik van AI kunnen reizen volledig worden afgestemd op de wensen van de klant. Daarmee wordt de personalisatie van een boeking geoptimalizeerd. Daarnaast kan AI helpen bij betere spreiding van toerisme, waardoor overtoerisme vermindert en bestemmingen hiervoor beschermd kunnen worden. Met realtime vertalingen en culturele aanpassingen in communicatie helpt AI bij verbeterde taal- en cultuurbruggen. Technologieën als AR en VR helpen bij het integreren van fysieke ervaringen, zoals een stadroute op locatie. Door aandacht voor privacy, inclusiviteit en eerlijke algoritmen kan bijdragen aan meer ethiek en transparantie.

Kortom, AI kan de sector helpen met onder andere gepersonaliseerde reisaanbevelingen, geautomatiseerde klantenservice en voorspellende analysetools, maar roept ook ethische, juridische en maatschappelijke vragen op. Het rapport van de UN en Saxion biedt daarom praktische aanbevelingen met nadruk op samenwerking, inclusiviteit, privacybescherming en transparantie om AI verantwoord en effectief in te zetten.

De ethische aspecten van AI

Met ethische aspecten worden de overwegingen bedoeld die komen kijken bij het gebruik van AI in de toerisme sector. Het gaat daarin niet alleen om de technische kant van AI, maar ook hoe het verantwoord en eerlijk kan worden gebruik, met oog voor transparantie, inclusiviteit, eerlijk handelen, en verantwoord gebruik.

Privacybescherming heeft te maken met hoe er wordt omgegaan met de persoonlijke data van reizigers. Weten klanten bijvoorbeeld dat bij gebruik van AI hun gegevens automatisch worden geanalyseerd en gebruikt? Ook inclusiviteit speelt een grote rol: hoe goed werkt AI in bepaalde talen of voor specifieke doelgroepen? Eerlijke handelen is daarbij cruciaal. Algoritmes zouden niet bevooroordeeld moeten zijn op basis van bijvoorbeeld prijszetting en klantbehandeling. AI zou moeten worden ingezet waarbij de beleving van de toerist wordt versterkt, en niet ondermijnt of overbodig wordt gemaakt.

De rol van Event Connectors 

Event Connectors speelt al een grote rol bij het inzetten van AI in de toerisme sector. Zo gebruiken zij verschillende systemen en datastromen om een bestemming op de kaart te zetten. Dit doen zij door data te koppelen met bijvoorbeeld reserveringssystemen, ticketplatforms, accommodaties en transport. AI helpt hierin bij het analyseren van data en betere inzichten te krijgen in bezoekersgedrag- en voorkeuren. Event Connectors is een soort “ruggengraat” die AI assisteert bij het verzamelen van actuele informatie en dit om te zetten naar een verbeterde toeristische ervaring. Daarnaast bieden wij een AI-Chatbot & AI-agent aan als digitale collega’s voor jouw destinatie. Ontdek hier hoe een AI-chatbot of een AI-agent jouw destinatie, jouw bezoekers en je team 24/7 helpen.

Ben jij benieuwd hoe wij AI inzetten en/of hoe wij jouw bestemming op de kaart kunnen zetten? Neem dan graag contact met ons op.

Informatie en/of een demo aanvragen

Wil je meer weten over onze tool? Wil je zien hoe je evenementen, locaties en routes kunt beheren en publiceren? Vraag vrijblijvend informatie aan met een uitgebreide beschrijving van onze tool, functionaliteiten, koppelingen, prijzen en (samenwerk-)mogelijkheden met partners voor destinatiemarketing, cultuurmarketing en citymarketing. Of vraag vrijblijvend een demo aan en ervaar direct onze tool, data, oplossingen en support.

Ik wil graag informatie ontvangen

Geef specifiek aan waar je in geïnteresseerd bent, waar je vragen over hebt en dan maken we de informatie en antwoorden op maat voor je.

Wil je ook een afspraak inplannen of een demo aanvragen?

DD dash MM dash JJJJ
Welk datum komt je het beste uit?
Welk tijdstip komt je het beste uit?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Dit artikel is gebaseerd op het rapport “Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders” uitgevoerd door de United Nations en Saxion, University of Applied Sciences.

Lees het volledige artikel met verwijzing naar het rapport: UN Tourism en Saxion presenteren rapport over AI in de toerismesector

Over de auteur

Sarah Ravenhorst

Freelance Content Creator van Event Connectors.

Sarah Ravenhorst - Event Connectors

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Wij helpen jouw bestemming bij het bereiken van een groter publiek. Neem vandaag nog contact met ons op om jouw marketingambities waar te maken.

Contact opnemen